Τρίτη, 10 Σεπτεμβρίου 2013

Ινστιτούτο Carl Orff στο Salzburg: Χώρος μουσικής, κίνησης, έκφρασης και δημιουργίας

ο χαρακτηριστικό Κάστρο του Salzburg

Σε ένα ειδυλλιακό μέρος στο νότιο Salzburg βρίσκεται το Ινστιτούτο Carl Orff του Πανεπιστημίου Mozarteum εδώ και 52 χρόνια, δίπλα από τον πύργο Frohnburg, o οποίος λειτουργεί σαν ξενώνας για τους σπουδαστές του Ινστιτούτου.

το Ινστιτούτο Carl Orff
η αίθουσα υποδοχής στον Πύργο Frohnburg
To Ινστιτούτο φιλοξενεί σπουδαστές από όλο τον κόσμο που μαθαίνουν μουσική, χορό, θέατρο, και παιδαγωγικά σύμφωνα με τις θεωρίες και ιδέες του συνθέτη και παιδαγωγού Carl Orff. Κατά τη διάρκεια της χρονιάς το επισκέπτονται τα πολύ ενδιαφέροντα τμήματα πολλοί μαθητές-παιδιά της πόλης. Το καλοκαίρι ανοίγει τις πόρτες του στα θερινά μαθήματα  και μουσικοπαιδαγωγοί από όλα τα μέρη της γης έρχονται στο Salzburg  για μια εβδομάδα για να παρακολουθήσουν τους κύκλους σεμιναρίων στους οποίους διδάσκουν καταξιωμένοι καθηγητές. 
Έτσι και οι δύο μουσικοπαιδαγωγοί της Χαράς και Μουσικής   η Κατερίνα και η Μαρία είχαν την τύχη να βρεθούν  στο Salzburg  και να ξαναγίνουν κοινωνοί των ιδεών  του Orff αυτή τη φορά στο χώρο που έζησε και δίδαξε ο συνθέτης και παιδαγωγός.
Πολλές  γνώσεις, μουσικές και βιωματικές εμπειρίες και πολλές όμορφες στιγμές από τη συναναστροφή άξιων μουσικών και παιδαγωγών μας συνόδεψαν με την επιστροφή μας  στην Περαία.
Αλλά αισθανθήκαμε και σίγουρες  για το ότι προσπαθούμε πάντα το καλύτερο για τους μαθητές μας διδάσκοντας και μουσικοκινητική  του συστήματος Orff, και στοιχεία από τις θεωρίες μεγάλων μουσικοπαιδαγωγών όπως  Codaly, Dalcroze, Gordon και πολλών άλλων νεώτερων. Είμαστε βέβαιες πως προσπαθούμε με τον καλύτερο τρόπο βλέποντας την αγάπη και την συμμετοχή των παιδιών στα προγράμματα της Χαράς και Μουσικής, αλλά και την πρόοδό τους και ανάπτυξή τους σαν προσωπικότητες ολοκληρωμένες. Καλή μας  μουσική σχολική χρονιά λοιπόν, καλό ξεκίνημα σε όλους τους μαθητές!

απογευματινές συναντήσεις όλων των επιμορφούμενων με τραγούδια, χορό και ρυθμικές συνοδείες

μουσικά όργανα από τα χρόνια του C. Orff

χορός με τη Sonya Stibi

οι "συμμαθητές" στην τάξη  της Manuela Widmer

Wilhelm Keller και Carl Orff  στην παρουσίαση της S. Salmon  ( Ιούλιος 2013)

χορός και παιχνίδια με Boomwhackers

μουσικοθεατρική παράσταση

''Ο Carl Orff βάσισε την παιδαγωγική του πρόταση στην μελέτη της αρχαίας ελληνικής παιδείας, της αναγεννησιακής παράδοσης αλλά και στην μελέτη ανατολίτικων μουσικών παραδόσεων. Πίστευε ότι η μουσική παιδεία θα έπρεπε να ακολουθεί τα εξελικτικά στάδια του ανθρώπου. Τα παιδιά, από την άλλη μεριά, θα πρέπει να βιώσουν την ιστορική εξέλιξη της μουσικής για να μπορέσουν να αναπτύξουν την μουσικότητά τους. Ο Orff χρησιμοποίησε την λέξη "elemental" (στοιχειακή) για να αναφερθεί τόσο στη μουσική του πρωτόγονου ανθρώπου όσο και στην μουσική των μικρών παιδιών που είναι απλή και ακαλλιέργητη αλλά φυσική και επιδέχεται περαιτέρω ανάπτυξη. Η λέξη αυτή αναφέρεται στα βασικά στοιχεία της μουσικής και δεν πρέπει να συγχέεται με την λέξη "στοιχειώδης" που σημαίνει περιορισμένη επαφή με την μουσική.
Έχει αποδειχθεί πλέον ότι η ''συνήθεια'' παίζει ουσιαστικό ρόλο στις μουσικές επιλογές κάθε ατόμου. Καθένας προτιμάει την μουσική που έμαθε και συνήθισε να ακούει. Γι' αυτό είναι σημαντικό να έχουν τα παιδιά πολλά και διαφορετικά μουσικά ακούσματα ώστε να μπορέσουν να εκτιμήσουν την παγκόσμια μουσική δημιουργία χωρίς προκαταλήψεις. Η συνειδητοποίηση του ρυθμού είναι πρωταρχική σε κάθε μουσική δραστηριότητα. Ο Orff υποστηρίζει ότι ο ρυθμός πρέπει να συνειδητοποιηθεί αρχικά από το σώμα και μετά αν εκφραστεί μουσικά σε κάποιο όργανο. Εισάγει την έννοια του ρυθμού μέσω της κίνησης αλλά και μέσω του λόγου. Κάθε έννοια ρυθμού-ροής μέσα στο χρόνο αλλά και μέτρου απορρέει από την αρχαία ελληνική ποίηση (τονισμοί, μακρά, βραχέα, μέτρα, ίαμβος, τροχαίος, ανάπαιστος...). Έτσι ο λόγος και η κίνηση δένονται ιδανικά με τον ήχο και τη μουσική. Η δημιουργική επαφή με τη μουσική και κυρίως η ανάπτυξη της ικανότητας αυτοσχεδιασμού, ατομικού και ομαδικού, είναι ίσως η μεγαλύτερη ''επανάσταση'' στον χώρο της μουσικής παιδείας." (απόσπασμα από το βιβλίο της Παυλίνας Καραδήμου Λιάτσου: H Μουσικοπαδαγωγική τον 20ο αιώνα)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου